De wedstrijd tussen ZPB H&L Productions en MNC Dordrecht, die vrijdag in Barendrecht wordt afgewerkt, staat al wekenlang met vette letters gedrukt in vele agenda’s. De streekderby is net als het afgelopen seizoen omgedoopt tot Match Of The Week (MOTW). Dit betekent dat waterpolo.nl aanwezig is om een professionele tv-registratie te maken. Het afgelopen seizoen gebeurde dit nog in de vorm van een pilot, maar na een succesvolle evaluatie is dit seizoen het MOTW-concept ontstaan.

De redactie van ZPB.nl ging op de koffie bij Hans Nieuwenburg (zie foto). Initiatiefnemer van het Match Of The Week-concept en tevens de geestelijk vader van het alom bekende waterpolomagazine Waterpolo.nl, voorheen bekend onder de naam ManMeer!. Wij spraken met hem over de succesvolle pilot, het nieuwe MOTW-concept en zijn ambitie om meer waterpolo op de Nederlandse televisie te krijgen.

Eén ding is duidelijk, wanneer Hans Nieuwenburg begint te vertellen over zijn paradepaardje, spat het enthousiasme ervan af. En terecht, want de 43 jarige ex-aanvoerder van het Nederlands team, en jarenlang het boegbeeld van Polar Bears heren 1, mag terugkijken op een geslaagde pilot van waterpolotv.nl. Hans Nieuwenburg: “In de tweede helft van het seizoen 2010-2011 heeft Waterpolo.nl samen met een aantal heren hoofdklasseclubs een pilot gedraaid met als doel meer waterpolo op tv te krijgen. Hiervoor hebben wij – mede dankzij sponsor Schuurman Schoenen – een eigen online tv-platform opgezet en in samenwerking met Unicem Media, de bouwers/beheerders van waterpolotv.nl, ook een distributiesysteem om de beelden gratis beschikbaar te stellen voor andere media zoals tv en internet.”

Tijdens de Dutch Trophy, afgelopen juni in Dordrecht, is de pilot samen met de hoofdklasseclubs geëvalueerd. Toen werd al meteen duidelijk dat waterpolotv.nl vanaf de start haar vruchten afwerpt. HN: “In totaal hebben wij in de periode januari tot mei 2011 liefst elf eigen opnames van Nederlandse competitiewedstrijden gemaakt en twee van het Nederlands herenteam in de World League. In totaal zijn er 69 video’s op Waterpolotv.nl geplaatst, waarvan 34 video’s van samenvattingen, highlights en wedstrijden van het Nederlands team. Tevens bevat de site 35 interviews en reportages, waarvan deels eigen opnames en deels verkregen via regionale omroepen en NOS. Er is een uitwisseling van beelden op gang gekomen tussen Waterpolotv.nl en regionale omroepen ‘rondom’ enkele hoofdklasseclubs. Zo is er een goede samenwerking ontstaan met TV Oost, TV West en TV Rijnmond. De contacten met de NOS (Studio Sport) zijn geïntensiveerd wat  onder andere heeft geleid tot een coproductie tussen Waterpolotv.nl en de NOS bij een Europacupwedstrijd van de dames van Polar Bears. Als kers op de taart  is het laatste gedeelte van de derde play-off finalewedstrijd in Borculo, tussen Schuurman BZC en Electrolux/AZC, zelfs live uitgezonden op Studio Sport.”

“Er is geen uitzendgarantie, maar de kans op ‘waterpolo op tv’ wordt wel aanzienlijk vergroot!”

Uit de succesvolle evaluatie is het Match Of The Week-concept ontstaan. Een uiterst ambitieus project, waarbij meerdere camera’s, een professionele commentatorstem en nog betere beelden, moeten zorgen voor een hogere kwaliteit van de uitzendingen. HN: “Het concept houdt in dat elke week een wedstrijd uit de heren hoofdklasse gevolgd wordt. Dit gebeurt met twee camera’s (één hoog en één laag). Van de wedstrijd wordt een samenvatting van ongeveer tien minuten gemaakt, waarbij commentaar wordt ingesproken door een professionele commentatorstem, in de persoon van Albert Mantingh. De samenvatting en de ‘rondom-interviews’ worden een dag later al op het online-tv-platform van waterpolo.nl (waterpolotv.nl) geplaatst. Daarnaast wordt de samenvatting (gratis) aangeboden aan tal van journalistieke (sport)websites, alsmede aan de lokale en regionale omroepen die in de regio van de uit- én thuisclub uitzenden (publiek en commercieel). Tevens wordt deze aangeboden aan de NOS en eventuele andere geïnteresseerde omroepen. Let wel: er is geen uitzendgarantie, maar de kans op ‘waterpolo op tv’ wordt hierdoor wel aanzienlijk vergroot. Zelf kunnen we wel nog een aantal dingen verbeteren op het gebied van techniek, bandbreedte en dergelijke, maar daar wordt op dit moment hard aan gewerkt. Nu moet je nog een snelle internetverbinding hebben om de beelden zonder ‘haperingen’ te kunnen bekijken, maar vanaf 2012 is het de bedoeling dat ze zelfs op tablets en smartphones bekeken kunnen worden.”

Het was de bedoeling dat Waterpolo.nl in de aanloop naar het EK Waterpolo (16-29 januari 2012 in Eindhoven) elke week een professionele tv-registratie zou maken. Omdat er voor de winterstop enkele dubbele speelweekenden zijn gepland en sommige clubs sowieso moeite hadden om op korte termijn een MOTW te organiseren, komen de meeste clubs pas na de winterstop aan bod. HN: “Bij het selecteren van de MOTW wedstrijden hebben we zowel naar de krachtsverhoudingen gekeken als naar de mogelijke regionale derbysfeer. De geselecteerde wedstrijden moeten los van het concept zoveel mogelijk toeschouwers trekken. We proberen daarom ook te letten op eventuele doordeweekse reistijd voor de uitploeg. Vooralsnog gaan wij er vanuit dat iedere club met een herenteam in de hoofdklasse dit seizoen minimaal één keer een MOTW thuis wil organiseren.”

“Het totaal aantal views van de beelden via internet is bijna 3.000.000! per 1 augustus 2011”

Toch is Nieuwenburg ondanks de succesvolle start ook kritisch op met name de Nederlandse waterpoloclubs. Volgens hem beseffen ze nog niet dat er niet alleen een unieke kans geboden wordt, maar dat dit project ook veel energie en geld kost. HN: “Waterpolo is het afgelopen seizoen, zoals beoogd met de pilot, vaker in beeld gebracht door NOS/Studio Sport en de regionale omroepen. De samenvattingen op internet zijn gemiddeld 100.000 keer bekeken. Het totaal aantal views van bovenstaande beelden via internet is bijna 3.000.000! Dit is de stand per 1 augustus 2011. Het is jammer dat nog niet alle clubs beseffen wat ervoor nodig is om dit project van de grond te krijgen. De kost gaat – zoals zo vaak – voor de baat uit. Dit geldt voor zowel de clubs, die de productiekosten van de individuele MOTW-wedstrijden dekken, als voor Waterpolo.nl, die geïnvesteerd  hebben het in tv-platform, streaming en de promotie. Voordat je aan opbrengsten kunt denken, moet je eerst kosten maken om alle clubs op één lijn te krijgen om de hoofdklasse en beoogde topliga de gewenste uitstraling te geven.”

Uiteraard werd tijdens de bijeenkomst in Dordrecht onder andere de vraag gesteld hoe de clubs met dit MOTW-concept geld kunnen verdienen. HN: “Je kunt met allerlei positieve rekenmodellen de (mogelijke) opbrengsten van WaterpoloTV in de toekomst berekenen. Naar mijn mening moet je eerst waarde zien te creëren voordat je iets kunt verkopen. Dat geldt voor bijvoorbeeld WaterpoloTV, maar ook voor de uitstraling en marktwaarde van de hoofdklasse waterpolo, of topliga in de toekomst, als geheel. Ik zou graag zien dat alle clubs uiteindelijk meewerken aan WaterpoloTV  waardoor we één of meer landelijke sponsors kunnen interesseren voor dit concept en we daadwerkelijk elke week een MOTW hebben. Dan hoeven – zoals nu nog wel het geval is – clubs ook niet mee te betalen om de kosten te dekken. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat ook de clubs zelf geld kunnen verdienen doordat ze ‘op tv’ komen. Het is een utopie te denken, dat de NOS het clubwaterpolo ooit gaat omarmen. Daarom moeten we ons hier niet (meer) op blindstaren, maar het ‘gewoon’ zelf met elkaar organiseren. Ik geloof er heilig in dat waterpolo op tv zich via internet en de lokale en regionale omroepen als een olievlek over Nederland zal gaan verspreiden. Maar daarvoor hebben we wel de medewerking van de clubs nodig.”

“Het aan te raden de MOTW op een donderdag- of vrijdagavond te spelen…”

Ondanks de kosten voor de deelnemende clubs, biedt het MOTW concept ook goede mogelijkheden voor bijvoorbeeld het intensiveren van contacten met huidige sponsoren. Of het werven van geheel nieuwe ‘supporters’. HN: “De clubs die een MOTW-avond organiseren, stellen wij voor om een sponsoravond aan de wedstrijd te koppelen met vooraf een hapje, een drankje en een presentatie door een ‘prominent’. Wij adviseren om bestaande sponsoren voor deze avond uit te nodigen en hen te vragen een of meerdere zakenrelaties mee te vragen. Juist om meer (potentiële) sponsoren naar het zwembad te krijgen, is het aan te raden de MOTW op een donderdag- of vrijdagavond te spelen omdat de zaterdagavond immers voor veel sponsoren/zakenmensen een familieavond is. Bovendien zijn er op donderdag of vrijdag ook meer waterpololiefhebbers van clubs uit de regio, maar ook van de eigen vereniging, in de gelegenheid om naar de wedstrijd te komen kijken. Veel potentiële bezoekers moeten op zaterdag tenslotte vaak tegelijkertijd hun eigen wedstrijd spelen of fluiten. Het spelen op donderdag of vrijdag heeft vooralsnog een experimenteel karakter. Daarvoor is medewerking nodig van de clubs, trainers, spelers, en dan met name van de uit-clubs, scheidsrechters en de KNZB als organisator van de competitie. Vooralsnog mogen we hier niet over klagen!”

Behalve de herencompetitie is het uiteindelijk ook de bedoeling om de damescompetitie op dezelfde wijze in beeld te brengen. Het moet toch niet al te moeilijk zijn om de competitie van de regerend Olympisch kampioen in the picture te zetten? HN: “Ik hoop dat iedereen beseft dat de damescompetitie in de hoofdklasse de laatste jaren alle glans heeft verloren. Mooi dat we in 2008 Olympisch kampioen zijn geworden, maar in mijn ogen is de dameshoofdklasse veel te veel ondergeschikt gemaakt aan de belangen van het nationale team. Je moet juist naar een model toe waarbij zowel clubs – die blijven toch altijd de basis vormen – en het nationale team allebei worden bediend. Maar het begint bij een duidelijke competitieopzet die voor iedereen te begrijpen is. Dan pas gaan we met WaterpoloTV ook de dameshoofdklasse volgen, maar we kiezen nu bewust voor de heren.”

“Waar ik ook kom, het waterpolo leeft nergens zo als in Barendrecht!”

Hans Nieuwenburg heeft als ex-topwaterpoloër ervaring met het spelen van beladen wedstrijden, zowel nationaal als mondiaal. Zo speelde hij diverse bekerfinales, kampioenswedstrijden, Europacupduels en vele interlands met Oranje. Met als onmiskenbare hoogtepunten de deelname aan twee Olympische Spelen (Barcelona 1992 en Atlanta 1996). De geboren Koudekerkenaar weet dus als geen ander dat volle tribunes en een uitstekende sfeer onmiskenbare elementen zijn om de waterpolosport goed te promoten. HN: “De aanwezigheid van tv-camera’s is leuk, maar een ‘volle bak’ en een goede sfeer met zoveel mogelijk toeters en bellen maken pas echt indruk op (potentiële) sponsoren. Die moeten denken: ‘Wauw, wat een gave sport!’ of ‘Wat is het hier gezellig!’ Maar het zal ook de kwaliteit van de samenvatting op internet en tv verhogen. Kijkers moeten zien dat deze sport ècht leeft! Maar ook als de tv niet komt, kun je proberen van je thuiswedstrijden een klein feestje te maken. Een beetje muziek, een leuke presentatie en promotie in de aanloop naar een wedstrijd, zorgen al snel voor een volle bak en een prima sfeer. Maar daar moet je wel tijd in steken. Ik heb het idee, dat de meeste clubs dat niet of te weinig doen. Die nemen het gewoon voor lief dat er zaterdagavond weinig mensen op de tribune zitten bij hoofdklassewedstrijden en dat het een sfeerloze bedoeling is. Een hoofdklassewedstrijd live moet juist een belevenis zijn, een avondje uit. Zonder te slijmen, denk ik dat ZPB dit van alle hoofdklasseclubs het best in de gaten heeft. Maar dat gaat niet vanzelf, heb ik gemerkt. Daar wordt door verschillende mensen keihard aan gewerkt, maar dan zie je ook dat het resultaat oplevert. Het is wel eens een tijdje iets minder geweest misschien, maar waar ik ook kom, het waterpolo leeft nergens zo als in Barendrecht. ZPB loopt hierin duidelijk voorop, veel clubs kunnen hier een voorbeeld aan nemen!”

Behalve een goede publiciteit zijn er vrijdag vooral ook punten te verdienen voor de competitie. ZPB H&L Productions en MNC Dordrecht zullen alles uit de kast halen om deze streekderby in hun voordeel te beslissen. Hans Nieuwenburg zelf verwacht veel van dit duel: “Ik mag natuurlijk geen voorkeur uitspreken, dus ik hoop dat de beste wint, haha. Ik heb gezien, dat de PR-commissie van ZPB al weken alles uit de kast haalt om de tribunes vol te krijgen en er een mooi feest van te maken. Hiervoor heeft men ook contact met de tegenstander MNC gezocht. Hartstikke goed. Vorig seizoen was ZPB – MNC de eerste wedstrijd van onze pilot. ZPB had daarvoor weinig punten gehaald, de trainer was net weg en de ploeg kon wel een impuls gebruiken. Mede door de sfeer die er rondom en tijdens dit duel werd gecreëerd, speelde ZPB ‘gedragen door het thuispubliek’ een uitstekende pot en de overwinning op MNC vormde toen het startsein voor een uitstekende tweede competitiehelft. Nu zijn de rollen een beetje omgedraaid. ZPB is goed gestart en MNC ogenschijnlijk wat minder, alhoewel de ploeg vorige week knap gelijkspeelde tegen Widex GZC Donk. Aan de andere kant verloor ZPB in Borculo maar net (8-7) van de gedoodverfde kampioen Schuurman BZC. Wij zullen proberen zowel het waterpolo als de sfeer rond het bad goed in beeld te brengen. Dat levert ongetwijfeld een gave samenvatting op! Kijk zaterdag op www.waterpolotv.nl! Ik wens alle spelers en bezoekers van ZPB-MNC een fantastische avond toe! En verder hoop ik dat het bier en de bitterballen na afloop net zo lekker smaken als in januari!”

 

Door S. La Rondelle, met dank aan Hans Nieuwenburg.

4 Replies to “Hans Nieuwenburg: “Als iedereen meewerkt zal waterpolo op tv zich als een olievlek over Nederland verspreiden!””

Comments are closed.